• Isabella

    Det er egentlig ikke navnet mitt, men et av navnene mine foreldre vurderte å kalle meg. Det jeg kunne vært. Det jeg kanskje hadde blitt.

    Født i 1984, bor i Oslo, oppvokst i en mindre by.

    Har hatt bulimi fra jeg var 14 år. Nå er jeg 30.

    Her deler jeg mine tanker rundt den evige kampen med Mia og Ana. Mine seire og mine tap.

    Les mer om min fortid under "Min historie" i menyen øverst.

    ***

    Bildene og teksten på siden min kan virke provoserende og/eller triggende. Dette er ikke hensikten. Jeg prøver å uttrykke hva som foregår i hodet mitt og hva jeg tenker på både gjennom bilder og tekst. Denne bloggen har ingen nytte for meg om jeg må sensurere det jeg legger ut. Forlat bloggen om du blir provosert eller trigget.

  • Arkiver

  • Siste innlegg

  • Kategorier

  • Mest leste innlegg

  • Siste kommentarer

  • Skriv inn din e-post-adresse her for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye innlegg via e-post.

    Bli med 54 andre følgere

  • bloglovin
  • Bloggurat

Anorexia Nervosa

Det sto der. Svart på hvitt. «Diagnose: Anorexia Nervosa/Bulimia Nervosa». Jeg satt i gangen og ventet, stirret på papiret. Jeg trodde hun bare hadde sagt det for å skremme meg. Jeg trodde ikke hun virkelig mente at jeg nå har anoreksi. Hvordan kan jeg ha det? Jeg har ikke det. Men det sto der, på papiret. Rett under navnet mitt. Anorexia Nervosa.

Jeg ble hentet, ga papiret til sykepleieren. Blodprøve. Igjen. Saltnivået i kroppen min var dårlig på forrige blodprøve, og siden jeg nå har lagt på meg litt blitt feit ville legen sjekke om de har blitt noe bedre.

Hun hadde selvsagt blitt glad da jeg sa jeg hadde gått opp 2 kg på en uke. Men jeg hadde nesten skammet meg over å si det. 2 kg. På èn uke. Det er jo ikke normalt, jeg må jo ha spist som en hest. Flaut. Oksehunger.

Anorexia Nervosa. Anorexia Nervosa. Anorexia Nervosa.

Har tenkt på det resten av dagen. Anorexia Nervosa. For noe tull. Mener hun alvor? Jeg tror hun skrev det for å skremme meg. Jeg har jo ikke anoreksi, det har jeg klart og tydelig sagt til henne. Når hun spurte meg om noen på jobb hadde spurt meg om jeg hadde anoreksi, svarte jeg henne med «Nei. Men, jeg har jo ikke anoreksi.» Hun smilte. Ville vel ikke begynne å diskutere det.

Da jeg var yngre tenkte jeg ofte at det måtte være fint å ha en sykdom som gjør at man  legge på seg, at man  spise masse mat. Det ville jo vært himmelsk. Nå vet jeg bedre. Dette er helt for jævli. To usle små kilo føles som et tonn. Og jeg vil ikke spise. Jeg vil ikke spise, jeg vil ikke legge på meg mer, jeg vil miste de to kiloene igjen. Dette orker jeg ikke. Jeg trodde jeg skulle klare det. Jeg trodde jeg skulle klare å overbevise meg selv om at to kilo ikke er så ille. Jeg tok feil. Det føles jævli.

Så derfor har jeg nesten ikke spist noe i dag. Må jo ned i vekt igjen. Er sulten og svimmel, fryser. Men det gjør ingenting. Skal legge meg snart, jeg trenger jo ikke energi for å sove.

Dette har vært en dårlig dag for Isabella og en dårlig dag for Mia. Men ikke for Ana. Hun er overlykkelig, hun er jo på vei til å få tilbake makten igjen. Hun ser ut som en mager, stygg heks som danser rundt et bål av brennende mat. Hun ler, hun roper, hun feirer.

Jeg strever.

Forrige innlegg
Legg igjen en kommentar

6 kommentarer

  1. <3 Varme tanker til Isabella

    Svar
  2. Dora

     /  12. september 2013

    Noen dager er verre enn andre…..*klem*

    Svar
  3. MLB

     /  13. september 2013

    En dårlig dag, er en dårlig dag…men, det blir bedre!

    Svar
  4. Jeg skjønner litt hva du skriver om. Jeg var selv en gang på å utvikle anoreksia. Men jeg fikk vite hvordan det var og det skremte meg. Så jeg snudde på dagen. Det er en evig kamp som du selv skriver. Å la være å spise selv om kanskje all maten i kjøleskapet skriker spis meg. Mens kroppen /hode roper tilbake nei. Jeg håper du klarer å bli frisk om du ønsker det. Det er ingen som kan forandre på det anen en deg selv. Vi rundt om i verden kan bare følge med og evnt. støtte deg på kampen til å bli frisk.

    Svar

Legg igjen en kommentar

