• Isabella

    Det er egentlig ikke navnet mitt, men et av navnene mine foreldre vurderte å kalle meg. Det jeg kunne vært. Det jeg kanskje hadde blitt.

    Født i 1984, bor i Oslo, oppvokst i en mindre by.

    Har hatt bulimi fra jeg var 14 år. Nå er jeg 30.

    Her deler jeg mine tanker rundt den evige kampen med Mia og Ana. Mine seire og mine tap.

    Les mer om min fortid under "Min historie" i menyen øverst.

    ***

    Bildene og teksten på siden min kan virke provoserende og/eller triggende. Dette er ikke hensikten. Jeg prøver å uttrykke hva som foregår i hodet mitt og hva jeg tenker på både gjennom bilder og tekst. Denne bloggen har ingen nytte for meg om jeg må sensurere det jeg legger ut. Forlat bloggen om du blir provosert eller trigget.

  • Arkiver

  • Siste innlegg

  • Kategorier

  • Mest leste innlegg

  • Siste kommentarer

  • Skriv inn din e-post-adresse her for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye innlegg via e-post.

    Bli med 54 andre følgere

  • bloglovin
  • Bloggurat

Kommentar

Når jeg skriver om vekten min og BMI, forventer jeg alltid å få kritiske kommentarer, og som regel kommer det èn eller to. Og jeg forstår det. Jeg forstår at folk er skeptiske til at jeg legger ut tallene mine her, som «inspirasjon» for andre. Det er virkelig ikke det det er ment som. Jeg  skrive om det som foregår i hodet mitt, det som opptar tankene mine. Nå for tiden er det vekt, vekt, vekt, og da er det naturlig at det er det jeg skriver om.

Jeg fikk en kommentar på det siste innlegget mitt, som jeg syns var interessant. Jeg vil dele den her sammen med mitt svar, fordi dette er en veldig typisk kommentar jeg får på disse innleggene, og er typisk svar jeg gir tilbake.

Til «Realist» som skrev kommentaren: Dette er absolutt ikke for å henge deg ut. Som sagt, jeg forstår veldig godt kommentaren din og jeg skjønner at du kan bli provosert. Jeg vil bare dele dette fordi du er ikke den eneste som har kommentert disse innleggene eller sendt meg skeptiske mail. Men din kommentar var som sagt veldig typisk de kommentarene jeg får, så da vil jeg bare dele det. Om du føler deg uthengt, si i fra til meg, så sletter jeg dette innlegget.

Kommentar fra «Realist»:

Synes du burde være mer kritisk til va du faktisk publiserer på bloggen. Er mange som sliter med det samme som deg, og når du da skriver om vekten din og nedgangen “fórer” du de andre som er syk. Har selv anoreksi og vet hvordan det er, men det kommer en dag du bare må få øynene opp. Hvis du føler at det er “forventet” av deg å være så tynn og veie så lite, så må du nok ta det på din egen kappe, da det kun er du som skriver denne bloggen. Ingen ser opp til de som er vandrende kleshengere, heller motsatt. Har vært flere kilo mindre enn du er nå, og kunne ikke sitte en gang. Fikk liggesår på rygg, rompe, knær, rygg. Det gjør vondt å tenke på. Alt var vondt på den tiden, og alle snakket om hvordan jeg så ut. Måtte flytte hjem på pikerommet, min egen mor måtte dusje meg fordi jeg ikke klarte stå så lenge om gangen. Tenk på konsekvenser! Har enda ikke fått menstruasjon tilbake og blir mer og mer benskjør for hver dag som går uten. Har vært sykemeldt i snart ett år, for å kunne bli “friskere”, det er verdt det å gå opp i vekt og ikke minst bli normal igjen! Vil ikke si stakkars osv osv, for det er kun deg selv som kan vende dette!

Svar fra meg:

Hmm, jeg tror du misforstår meg litt. Jeg er fullt klar over at det bare er jeg som kan vende dette, jeg skriver ikke for å få sympati og “stakkars deg”, og jeg tar helt klart alt på min egen kappe (hvor har du det fra at jeg skylder på noen andre??).

Når det gjelder triggende innlegg så vil de alltid være der. Folk blir trigget av så mye forskjellig og det er umulig å ha en blogg som denne uten at den kan virke triggende på folk. Men, det er dere som oppsøker denne bloggen. Noen av dere finner den inspirerende og interessant og leser den for å vite mer om hvordan jeg har det med min SF og lære mer. Og noen av dere leser den kanskje nettopp for å bli trigget. Min erfaring er at triggere finnes OVERALT! Om noen har oppsøkt denne bloggen og finner det jeg skriver triggende, men fremdeles ønsker å fortsette å lese den, da er det deres ansvar. Det finnes så utrolig mye nettsider og blogger der ute som kan virke triggende på alle måter. Jeg har hatt perioder hvor jeg aktivt har oppsøkt disse sidene selv. Men nå er jeg der at jeg velger stort sett å la vær. Men det er opp til MEG.

Jeg kan ikke være barnevakt for alle dere der ute som vil eller ikke vil, bør eller ikke bør lese bloggen min. Det funker ikke sånn. Man må ta ansvar for seg selv. Om noen finner denne bloggen triggende og fortsetter å lese, er dette mest sannsynlig mennesker som også oppsøker andre triggende nettsider (vil jeg tro?). Og det er det ikke min oppgave å stanse.

Jeg skriver i første rekke for meg selv, ikke for dere. Og som jeg har skrevet før så er denne bloggen null verdt for meg om jeg må sensurere det jeg skriver.

Jeg er for tiden ekstremt opptatt av tallet på vekten. Jeg tenker på det hele tiden, hvordan jeg kan få det til å bli lavere, lavere, lavere. Og det er derfor jeg skriver om vekten, fordi jeg må skrive om det jeg tenker på, det som opptar meg. Og nå er det vekt. Kropp og utseende er ikke så viktig, bare vekten.

Forhåpentligvis får dere også være med på min reise mot å bli frisk. Jeg vil jo dele min historie, og om dere skal få innsyn i min vei mot å bli frisk, må dere også vite hvordan jeg har det nå når jeg er på mitt verste.

Håper dette ga litt mening :)

<3

Forrige innlegg
Neste innlegg
Legg igjen en kommentar

5 kommentarer

  1. Hei kjære deg.
    Jeg reagerte veldig på svarer vedkommende la igjen under innlegget omhandlet vekt! Tenkte for meg selv,at hvis du føler det som dumt,triggende og mener du bør være met kritisk til hva du legger ut.. Da bør h*n heller ikke klikke seg inn på din blogg.. Du har jo flere ganger poengtert at dette er for deg terapi,og du gjør dette for din skyld! Ikke min,ikke legen,ikke venninna. Men DIN! Og da må du få bestemme selv. Du lyver nok for deg selv i form av kroppsbilde.. Da skal du ikke bli tvunget til å måtte pynte på orda og lyve for at noen syntes du går over streken..
    Nei stå på!!

    Selv syntes jeg det er kjempe trist å lese at du er så langt nede i vekt,men håper og tror at du ikke selv innerst inne ønsker dette.. Gleder meg til å følge deg videre,frem mot å bli frisk. Selv har jeg kontaktet lege i dag,for å få hjelp igjen.. Etter ett tilbakefall av oppkast..:/ Men jeg tar det nå før det er for sent (håper jeg)

    STÅ PÅ :)
    Klem

    Svar
    • Tusen takk for veldig hyggelig kommentar :)

      Så trist å høre at du har fått tilbakefall, men så UTROLIG flink du er som søker hjelp!!! Masse lykke til :)

      Svar
  2. Martin Holden

     /  4. september 2013

    Hei! Jeg kom over bloggen din etter litt søk her og der. Er en fast daglig leser og det kommer jeg fortsatt til å være. Har ikke turt å kommentere her inne før nå… Jeg ser at du også sliter med spiseforstyrrelse. Det gjør meg vondt og leit å høre, lese og ikke minst forstå hva du har/går gjennom i hverdagen. Nå vil du kanskje ikke tro meg, men jeg er en gutt som sliter med spiseforstyrrelse – Anoreksi. Ana ødelegger min livskvalitet totalt og jeg er på en dårlig vei med mye medisinsk oppfølging grunnet spiseforstyrrelsen. Ja, tro det eller ei, så er jeg en gutt. Har selv prøvd å søke litt angående gutter som er spiseforstyrret, men det finnes ikke slik info for oss, desverre er det dere jenter som kommer opp overalt. Selv om jeg nesten er overbesvist på at gutter sliter de også. Jeg har ikke orket å lese alt hva du har skrevet. Men jeg syntes du er utrolig STERK & TØFF! som åpner deg opp og prøver å bruke bloggingen til å hjelpe deg på veien. Jeg støtter deg fullt ut. Mitt spørsmål er at jeg vil så gjerne opprette en blogg hvor jeg kan blogge om min hverdag og meg. som desverre er 90% preget av spiseforstyrrelsen, depresjon og angst. «Hvordan livet mitt ble snudd totalt på hodet» jobb, skole, eget firma, venner, familie osv… Jeg ønsker å nå frem at gutter også har og kan få spiseforstyrrelser og ikke bare jenter. Vil gjerne være til hjelp og støtte for mange. Men er så redd for at det finnes så mange dømmende mennesker der ute, som ser på spiseforstyrrelser som et virkelig tabu. Har du noen tips om hvordan jeg kan starte eller hva jeg bør gjøre. Sender deg masse varme tanker! <3 Stå på videre og lykke til:) Igjen det gjør meg vondt å lese dine STERKE ord her inne… Hilsen En spiseforstyrret gutt. 20 år.

    Svar
    • Hei Martin!

      Beklager at det har tatt så lang tid å svare deg, men hodet mitt har vært okkupert av andre ting de siste dagene, så bloggen har blitt litt nedprioritert.

      Først og fremst; tusen takk for hyggelig kommentar! Jeg setter utrolig pris på dere som jevnlig leser bloggen min og faktisk får noe positivt ut av det :)

      Jeg syns at du skal starte en blogg hvis du føler at du har mye å dele. For meg hjelper det å sette meg ned innimellom og bare skrible ned de tankene som surrer rundt i hodet mitt. Det finnes mange dømmende mennesker, men det tror jeg vil være det samme om du er gutt eller jente. Spiseforstyrrelser er et tabubelagt tema, og når noen velger å skrive rett frem og ærlig om det, da får man reaksjoner. Jeg føler jeg får utrolig mange flere positive kommentarer enn negative, men likevel tar jeg meg veldig nær av de få negative kommentarene jeg får. Det er vel kanskje sykdommen min som gjør at jeg henger meg opp i det negative.

      Før du starter en blogg, er det noen ting du burde tenke over:

      1. Vil du være anonym eller bruke fullt navn? Tenk på at det du legger ut på nettet kan ALLE lese. Da jeg startet bloggen min, la jeg ut bilder av meg selv med sladdet ansikt eller bilder av bare kroppen min. Men etter hvert som jeg fikk flere lesere (og etter bloggen har blitt nevnt i to artikler; Det Nye og NRK), fikk jeg helt noia for at noen jeg kjenner skulle se bildene av meg og kjenne meg igjen. Så jeg har gått gjennom bloggen gang på gang og slettet og passordbeskyttet innlegg hvor jeg kan bli gjenkjent. Det er derfor mye bedre om du har en slags visjon for dette på forhånd.

      2. Hvem skriver du for og hva vil du med bloggen? Min blogg er som en dagbok, nesten som egenterapi, så den eksisterer i første rekke kun for meg selv. Men jeg blir likevel ufattelig glad for at folk leser bloggen min, kommenterer og engasjerer seg i det jeg skriver om. Mitt andre mål med bloggen er å åpne folks øyne for hvordan det er å leve med en spiseforstyrrelse. Bestem deg for hvordan du vil skrive, hva du vil skrive om og hvem du faktisk skriver for.

      3. Hvor mye skal du blottlegge deg? Hvor ærlig skal du være? Hva er viktig for deg å dele?

      4. Og husk; uansett(!!!) hva du skriver og hvordan du velger å ordlegge deg, kommer noen til å anklage deg for å legge ut triggende innlegg. Dette er fordi folk lar seg trigge av så utrolig mye forskjellig. For meg er det umulig å skrive denne bloggen hvis jeg skal sensurere alt, men jeg leser mange lignende blogger hvor folk velger å skrive mer «politisk korrekt». Ta et standpunkt og bestem deg for hvor din grense går.

      Håper dette hjalp litt :) Som du skriver er det lite kunnskap om anoreksi blandt menn/gutter,. Jeg tror derfor at om du starter en blogg og deler litt om ditt liv og dine tanker, vil dette være med på å åpne folks øyne og kanskje gjøre noe med den generaliseringen som preger folks syn på spiseforstyrrelser. Noen sier ‘spiseforstyrrelse’ og folk tenker automatisk ’14 år gammel utmagret jente på 30 kg’. De vet ikke at man kan være normalvektig eller til og med overvektig og likevel slite med en spiseforstyrrelse. De vet ikke at dette også kan ramme menn/gutter, fordi dette er ikke noe man hører om ofte.

      Gi meg gjerne adressen hvis du oppretter en blogg, så skal jeg følge deg :)

      Igjen, tusen takk for at du leser bloggen min :)

      <3

      Svar
      • Jeg har forresten svart på mailene du har sendt, men du har kanskje ikke fått de?? Sjekk søppelposten din, kanskje de har havnet der ;)

        Svar

Legg igjen en kommentar

