• Isabella

    Det er egentlig ikke navnet mitt, men et av navnene mine foreldre vurderte å kalle meg. Det jeg kunne vært. Det jeg kanskje hadde blitt.

    Født i 1984, bor i Oslo, oppvokst i en mindre by.

    Har hatt bulimi fra jeg var 14 år. Nå er jeg 30.

    Her deler jeg mine tanker rundt den evige kampen med Mia og Ana. Mine seire og mine tap.

    Les mer om min fortid under "Min historie" i menyen øverst.

    ***

    Bildene og teksten på siden min kan virke provoserende og/eller triggende. Dette er ikke hensikten. Jeg prøver å uttrykke hva som foregår i hodet mitt og hva jeg tenker på både gjennom bilder og tekst. Denne bloggen har ingen nytte for meg om jeg må sensurere det jeg legger ut. Forlat bloggen om du blir provosert eller trigget.

  • Arkiver

  • Siste innlegg

  • Kategorier

  • Mest leste innlegg

  • Siste kommentarer

  • Skriv inn din e-post-adresse her for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye innlegg via e-post.

    Bli med 54 andre følgere

  • bloglovin
  • Bloggurat

Artikkel på NRK.no

For et par uker siden ble jeg kontaktet av en NRK-journalist. Hun jobbet med en artikkel om thinspiration, og ville gjerne ha mitt syn på denne typen bilder.

Dere som har fulgt bloggen min en stund, har sikkert skjønt at jeg ikke liker for mye oppmerksomhet. Men samtidig mener jeg det er utrolig viktig å øke bevisstheten rundt spiseforstyrrelser. Dette er noe jeg virkelig brenner for, da jeg vet at det er ekstremt mye uvitenhet rundt psykiske lidelser her i landet.

Jeg valgte derfor å stille til et intervju, så lenge jeg kunne være 100% anonym. Jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk. Dette med thinspo er så utrolig omdiskutert og jeg ville ikke fremstå som en som støtter dette fenomenet.

Skjermbilde 2013-08-13 kl. 11.55.06

Kristine Hirsti, som skrev artikkelen, gjorde en veldig god jobb med å spørre de riktige spørsmålene for å få et riktig bilde av hva jeg tenker om thinspo og dagens idealer, og jeg følte stort sett at jeg ble godt «portrettert» i artikkelen. Samtidig må jeg si at det er ganske mye mer som beskriver min hverdag enn nettopp dette å bare sitte på rommet og se på thinspo hele dagen. Jeg fremsto nok kanskje litt «pro-ana»/»pro-mia» i artikkelen, noe jeg absolutt ikke er.

Jeg elsker thinspo. Eller, det vil si, «Ana» og «Mia» i meg elsker thinspo. Isabella hater det, men det er jo ingen som lytter til Isabella. Jeg bruker thinspo aktivt nesten daglig. Jeg søker på Google etter bilder av sylslanke jenter. Jeg finner nettsteder med hundrevis av bilder, blogger som er fylt av slanketips, forum hvor man kan få råd om hvordan man skal ignorere sultfølelsen. Det er dette jeg gjør, det har blitt en hobby. Jeg elsker thinspo.

Jeg hater thinspo. Virkelig. Thinspo gjør det vanskelig for meg å skfite fokus. Det «forer spiseforstyrrelsen», som Kristine Hirsti skrev i artikkelen. Det hjelper meg å forbli syk og kanskje bli sykere. Det gir meg et bilde av hvordan man ‘skal se ut’, som ikke henger sammen med virkeligheten. Det gjør at jeg blir sittende med Macen i fanget kveld etter kveld, i steden for å være ute og treffe venner. Det er så mye mer behagelig og trygt å sitte alene på rommet og se på bilder av hvordan jeg burde se ut. Jeg hater thinspo.

***

Jeg kom, som sagt, tilbake etter ferien til haugevis av kommentarer og mail. De fleste var veldig støttende og hyggelige. Jeg forstår at når man har 7.500 visits på èn dag, så må man regne med noen krasse kommentarer. Personlig er jeg veldig nærtagende og det er klart jeg tar meg nær av kommentarer som er usympatiske og som jeg føler ‘sparker en som allerede ligger nede’. Samtidig gir det meg enda større motivasjon til å øke bevisstheten rundt SF og jeg skal fortsette å skrive på denne bloggen til krampa tar meg, jeg skal skrive så ærlig og åpent som jeg kan! Jeg SKAL få folk til å forstå at dette ikke er noe jeg gjør frivillig, at det faktisk er en ‘psykisk lidelse’ og at det er alvorlig. Og dere SKAL skjønne det til slutt. Jeg gir meg ikke.

***

Artikkelen på NRK.no kan dere lese her.

Neste innlegg
Legg igjen en kommentar

3 kommentarer

  1. Raust av deg å dele dette! Stå på videre Isabella.

    Svar
    • Åh, tusen takk. Jeg vet ikke helt hva som skjer med meg om dagen, men alle disse søte kommentarene har gjort meg til en skjør liten skapning, i positiv forstand :) Jeg blir rørt av hver minste ting, og også denne kommentaren traff hjertet mitt med et smell :)

      <3

      Svar
  2. Veldig ærlig og fin blogg. Liker den!

    Svar

Legg igjen en kommentar

