• Isabella

    Det er egentlig ikke navnet mitt, men et av navnene mine foreldre vurderte å kalle meg. Det jeg kunne vært. Det jeg kanskje hadde blitt.

    Født i 1984, bor i Oslo, oppvokst i en mindre by.

    Har hatt bulimi fra jeg var 14 år. Nå er jeg 30.

    Her deler jeg mine tanker rundt den evige kampen med Mia og Ana. Mine seire og mine tap.

    Les mer om min fortid under "Min historie" i menyen øverst.

    ***

    Bildene og teksten på siden min kan virke provoserende og/eller triggende. Dette er ikke hensikten. Jeg prøver å uttrykke hva som foregår i hodet mitt og hva jeg tenker på både gjennom bilder og tekst. Denne bloggen har ingen nytte for meg om jeg må sensurere det jeg legger ut. Forlat bloggen om du blir provosert eller trigget.

  • Arkiver

  • Siste innlegg

  • Kategorier

  • Mest leste innlegg

  • Siste kommentarer

  • Skriv inn din e-post-adresse her for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye innlegg via e-post.

    Bli med 54 andre følgere

  • bloglovin
  • Bloggurat

Følelser rundt vektoppgang

Jeg har gått opp i vekt. Jeg trodde ikke jeg skulle reagere så mye på det, men det føles jævli. Siden onsdag har jeg gått opp 1 kg, og jeg vet hvorfor. Var hos kjæresten fra torsdag til fredag, og ting er «lettere» når jeg er med ham. Spiste en grillet kotelett med brokkoli og kålrabistappe til middag, hadde ett glass vin og spiste til og med bittelitt potetgull på kvelden. Og jeg spydde ikke. Jeg skulle ha spydd.

Hvordan skal jeg klare å bli frisk når jeg ikke takler 1 kg vektoppgang en gang? Når jeg etter èn dag med å spise «normalt» angrer og skulle ønske jeg hadde kastet opp?

Det føles grusomt. Det føles som jeg har feilet, som jeg har sviktet meg selv. Det føles som jeg har ødelagt den fine ‘flowen’ jeg var i. Jeg kommer til å kompansere i dag. Spise så lite som mulig. Skal på fest i kveld, så må spare litt kalorier slik at jeg kan drikke alkohol.

Disse reglene, disse målene, disse forventningene. Det er kun jeg som krever at de følges, men det betyr så mye. Jeg vil ikke bryte reglene, jeg vil nå målene, jeg vil leve opp til forventningene.

Dette er slitsomt. Ikke rart folk syns jeg ser syk og sliten ut. Jeg prøver hver eneste dag å ‘være flink’, å gjøre det som kreves, det som er nødvendig. Jeg har «stemmer» i hodet som roper ‘Ikke spis, din feite ku!!!!’. Samtidig har jeg null overskudd til hverken å trene eller gå tur, så jeg føler jeg feiler der òg. Eneste jeg egentlig orker er å sitte hjemme, se på film, og enten sulte meg eller overspise og kaste opp, gang på gang.

Dette livet er ikke noe liv.

Forrige innlegg
Neste innlegg
Legg igjen en kommentar

7 kommentarer

  1. lisaelskerarvid

     /  29. juni 2013

    Tenker på deg💗

    Svar
  2. A

     /  29. juni 2013

    Du har ikke gått opp 1 kg fett. 1 kg fett tilsvarer 7000 kalorier OVER bmr, og til og med da ville ikke kroppen klart å lagre så mye fett på så kort tid. Det maksimale en kropp kan lagre av fett på et døgn er noe slikt som 200-300 gram, og da må du spise MASSE samt ligge stille. Ved økt matinntak økes forbrenningen, ikke bare der og da, men dagen derpå også. Stopper nedgangen litt opp (kroppen venner seg til underskuddet) kan 1-3 dager med lett kalorioverskudd i form av størstedelen karbohydrater for å så hoppe på diett igjen gjøre at du fyker ned i vekt dagene etterpå. Hodet faller mer på plass, det ekstreme matsuget reduseres og de spiseforstyrrede tankene avtar litt. Du går MAKS opp et par hundre gram fett, for å så gå de av deg pluss mye mer. Sjekk leptin og oppkarbing. Binger jeg uten å kaste opp så raser jeg gjerne ned i vekt de neste dagene grunnet dette..
    Den vektøkningen du opplever derimot, kalles vannretensjon. Jeg får mye av dette i mine bulimiske perioder. Jeg kan gå opp 4-5 kilo ett døgn, for å så miste det de neste døgnene. Kroppen binder store mengder væske bgr ekstra inntak av salt og karbohydrater uavhengig av om du kaster opp eller ei, spesielt hvis du spiser lite karbohydrater i ditt vanlige kosthold. Å kaste opp gjør at kroppen binder MYE mer væske grunnet elektrolyttforstyrrelser, som for øvrig kan gjøre at hjertet ditt stopper når som helst (hypokalemi, symptomene kan være muskelkramper, svakhet, svimmelhet, utmattelse, skjelvenhet, hjertebank, besvimelse, kaldsvette/hetetokter/fryseanfall, tørste, matsug and so on. Spis en banan/drikk elektrolytterstattene drikk/energidrikk etter du har spydd). Å plutselig hive nedpå med masse vann for å så dehydrere kroppen ved oppkast/avføringsmidler/vanndrivende forvirrer kroppen og gjør at den holder fast på masse væske. Du drikker ofte mer i tillegg. Vannretensjon også ofte et tegn på underernæring – vekten stopper opp, for å så plutselig rase ned 2 kg, ofte etter at du har ‘gitt opp’ og spist litt ekstra.
    Det er nettopp slikt som er så skummelt med bulimi – man tror man har gått opp eller ned i vekt, når det på kort sikt er væske. Dette ble litt av en tale, men jeg skulle ønske noen hadde forklart meg dette før! Håper det hjalp litt? <3

    Svar
    • Wow, tusen takk for masse nyttig info.

      Mitt problem er at tallet på vekten bestemmer hvordan dagen min skal bli. Om tallet har gått ned, blir det er bra dag. Om tallet har gått opp, blir det et helvete. Jeg kan prøve å rasjonalisere ting, men hodet mitt vil ikke høre.

      Likevel, tusen takk for at du tok deg tid til å skrive dette til meg, jeg skal lese det flere ganger :)

      Svar
  3. Angelica

     /  30. juni 2013

    Vi sliter med det samme. Du har ikke gått opp i vekt, fettmessig. Karbs samler opp vann, så er det som vises på vekten. Å kaste opp, fører også til vannansamling pga. mineraler som forsvinner. Alt dette vet du sikkert, men når hjertet må gjennomgå en slik belastning, så vil også flere organer i kroppen lide, bl.a. > nyrene. Når nyrene sliter, vil det igjen lettere oppstå vannansamlinger. Så, sulte og oppkast forverrer problemet, absolutt. Ganske logisk i grunn. Er utrolig hvor mye mat man kan spise uten å gå opp i vekt.

    Lang historie kort, men jeg inntok massiv med kcals, gjerne fleeeeeeere tusen om dagen. Hyppige b/p’s. Hver eneste dag i flere mnd. Har enda tilgode å gå en hel jævla dag uten å kaste opp, men jobber intenst med saken. Nå i det siste derimot, klart og redusere det ned til 1-2 ganger pr dag. Merker liten bedring på kroppen, fysisk og psykisk. Er så deilig å slippe å stresse med tanker om hvor jeg skal handle, spise og spy osv

    Kom forresten nylig over bloggen din, og denne vil jeg lese fremover :D Jeg heier på deg!!

    Svar
    • Tusen takk!

      Jeg vet mye skjer i kroppen når jeg mixer mellom å sulte meg og overspise og kaste opp. Men det går liksom litt inn det ene øret og ut det andre, dette med fysisk helse. Som jeg skrev i kommentaren over her; tallet på vekten bestemmer hvordan dagen min blir. Det er det eneste jeg har å gå etter. Om det er fett eller vann spiller ingen rolle, så lenge tallet er for høyt.

      Så flink du er som har blitt bedre! Jeg har også dager med inntak av sikkert 7-8000 kcal, som igjen blir kastet opp. Jeg har ca. 10 dager i mnd uten oppkast nå, noe som er en voldsom forbedring (før var det ingen dager), men til gjengjeld har jeg oftere dager med sulting. Jeg finner ikke noe mellomting.

      Igjen, tusen takk for lang og hyggelig kommentar, det setter jeg veldig pris på :)

      Svar
  4. Dette er helt uvirkelig for meg. Jeg kan ikke særlig mye om bulimi, kanskje litt for lite faktisk.. men ut fra det du skriver både her og i andre innlegg, virker det som et helvete ingen mennesker i verden fortjener å leve i. Jeg synes det er utrolig trist at du har levd med denne sykdommen så lenge, og håper så inderlig at du blir frisk!
    Ønsker deg alt godt i fremtiden. Du fortjener et bedre forhold til mat og kropp, og jeg håper du kommer deg ut av den onde sirkelen du lever i.
    Mange tanker og gode klemmer

    Svar

Legg igjen en kommentar

