• Isabella

    Det er egentlig ikke navnet mitt, men et av navnene mine foreldre vurderte å kalle meg. Det jeg kunne vært. Det jeg kanskje hadde blitt.

    Født i 1984, bor i Oslo, oppvokst i en mindre by.

    Har hatt bulimi fra jeg var 14 år. Nå er jeg 30.

    Her deler jeg mine tanker rundt den evige kampen med Mia og Ana. Mine seire og mine tap.

    Les mer om min fortid under "Min historie" i menyen øverst.

    ***

    Bildene og teksten på siden min kan virke provoserende og/eller triggende. Dette er ikke hensikten. Jeg prøver å uttrykke hva som foregår i hodet mitt og hva jeg tenker på både gjennom bilder og tekst. Denne bloggen har ingen nytte for meg om jeg må sensurere det jeg legger ut. Forlat bloggen om du blir provosert eller trigget.

  • Arkiver

  • Siste innlegg

  • Kategorier

  • Mest leste innlegg

  • Siste kommentarer

  • Skriv inn din e-post-adresse her for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye innlegg via e-post.

    Bli med 54 andre følgere

  • bloglovin
  • Bloggurat

Tove Eggen – et forbilde

Om du er som meg og leser alt du kommer over av skjønnhetstips på nettet, har du helt sikkert kommet over en av artiklene til Tove Eggen. Hun er fantastisk flink på sminke og hår, og ikke minst på mote for damer med litt former.

I dag fant jeg en ny artikkel skrevet av Tove, om bikinier og badetøy for de over str. 46. Denne jenta oser selvtillit – og fy søren, det er vakkert! Bilde etter bilde av en stolt jente som viser fram kroppen sin som den er.

Foto: Tove Eggen, for Kamille

Foto: Tove Eggen, for Kamille

Kjære Tove Eggen

Verden trenger flere kvinner som deg. Som viser at man er vakker uansett hvilken størrelse i klær man bruker, som ikke gir etter for det hysteriske slankepresset som preger den vestlige verden, som viser kvinner slik kvinner flest ser ut.

Vi blir foret dag ut og dag inn med bilder av «perfekte» jenter, på reklameplakater, i magasiner, på nettet, i klesbutikkene, overalt. Retusjerte bilder av jenter med silkemyk hud, med 10 cm mellomrom mellom lårene, med synlige ribbein – ingen cellulitter, ingen rynker, ingen kviser. Unge kvinner blir påvirket, naturligvis. Dette er jo malen, det er slik man skal se ut. Jeg er ikke i tvil om at disse bildene vi ser overalt er med på å øke statistikken på kvinner med spiseforstyrrelser.

Jeg blir selv veldig påvirket og trigget av disse bildene. «Hvis hun kan se slik ut, så kan vel jeg også det?» At en dyktig photoshopper har jobbet i timesvis med å fjerne hvert minste «overflødige» gram, det glemmer man. 

Om jeg kunne bestemme bare en liten stund, ville jeg hatt DEG på reklameplakater over hele Oslo. Ikke bare deg, men kvinner i alle størrelser. Formfulle, slanke, atletiske, spinkle, runde, unge, eldre, høye, lave. Epleform, pæreform, timeglassform, bananform. Størrelse 34 og størrelse 46. 

Det virker kanskje hyklersk og lite trolig når jeg skriver dette. Jeg som er undervektig, men prøver å bli tynnere. Jeg som syns Victoria Beckham har den vakreste kroppen på jord. Jeg som aldri ville vist meg i bikini på stranden og hvertfall ikke postet bilde av det på nettet. Jeg som har en spiseforstyrrelse. Men mitt poeng er at om jeg hadde vokst opp i en verden hvor kvinner i alle mulige fasonger hadde preget motebildet, ville jeg kanskje ikke slitt så mye med mitt selvbilde som jeg gjør i dag. Kanskje banalt, men jeg tror det er en viss sannhet i det.

Så kjære Tove, fortsett med de fantastiske artiklene dine. Du er virkelig et forbilde, et ideal, noe å se opp til. Som sagt; verden trenger flere kvinner som deg.

<3

EDIT: Tove har skrevet et innleggsin nettside om mitt innlegg på min nettside :)

Neste innlegg
Legg igjen en kommentar

4 kommentarer

  1. Toril

     /  22. juni 2013

    Første gang jeg legger igjen kommentar her hos deg – men dette var så bra!! Ta utskrift av det du har skrevet her, heng det over senga di og les det hver dag! Stor klem fra ei som ønsker deg livet ditt tilbake!!

    Svar
  2. Jeg er SÅ enig med deg, Tove er et supert forbilde! Vi må ha mer av variasjon, som du sier, kvinner kommer i alle fasonger, hvor galt er det ikke at noen få skal definere hvilke av de som er vakre. Og det er trist at unge kvinner sliter med sitt eget kroppsbilde, slik som duar beskrevet. Jeg sender gode tanker til deg og håper du vil komme til å sette pris på kroppen du har. Jeg blogger selv (og skriver for Tove), er langt over det «ideelle» i størrelse, men nettopp derfor ville jeg blogge, for å vise at alle kvinner kan glede seg over mote og føle seg fine. Vi kan alle gjøre bare litt, men til sammen så blir det mye. Stå på!

    Svar

Legg igjen en kommentar

