• Isabella

    Det er egentlig ikke navnet mitt, men et av navnene mine foreldre vurderte å kalle meg. Det jeg kunne vært. Det jeg kanskje hadde blitt.

    Født i 1984, bor i Oslo, oppvokst i en mindre by.

    Har hatt bulimi fra jeg var 14 år. Nå er jeg 30.

    Her deler jeg mine tanker rundt den evige kampen med Mia og Ana. Mine seire og mine tap.

    Les mer om min fortid under "Min historie" i menyen øverst.

    ***

    Bildene og teksten på siden min kan virke provoserende og/eller triggende. Dette er ikke hensikten. Jeg prøver å uttrykke hva som foregår i hodet mitt og hva jeg tenker på både gjennom bilder og tekst. Denne bloggen har ingen nytte for meg om jeg må sensurere det jeg legger ut. Forlat bloggen om du blir provosert eller trigget.

  • Arkiver

  • Siste innlegg

  • Kategorier

  • Mest leste innlegg

  • Siste kommentarer

  • Skriv inn din e-post-adresse her for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye innlegg via e-post.

    Bli med 54 andre følgere

  • bloglovin
  • Bloggurat

I dag baker jeg scones.

Det høres ut som noe som hvem som helst kan gjøre, men for meg er det en utfordring. Jeg er alene hjemme. «Normalt» ville jeg nå benyttet sjansen til å lage meg masse binge food, så mye som mulig, og brukt hele dagen på å spise og spy. «Normalt» ville jeg vært ekstremt stresset nå, fordi jeg ville hatt 3-4 matprosjekter på gang på kjøkkenet, og hva skulle jeg sagt hvis noen av de jeg bor med kom hjem? «Neeei, pizzaen og pannekakene og sjokoladekaken og makaronien og havregrøten er ikke til meg altså…» Jeg ville stresset med å lage alt, med å spise alt og med å spy opp alt. Jeg ville stresset med å gå på butikken utallige ganger, men aldri til samme butikk. Jeg ville stresset med hvilken rekkefølge jeg skulle spist ting, så det blir enklest mulig å kaste opp.

Men ikke i dag. I dag baker jeg scones.

Jeg fant en oppskrift på grove scones på nettet som jeg endret litt på. 176 kcal pr. stk. Jeg må bli flinkere til å få i meg litt karbohydrater innimellom. Problemet mitt er at det som regel ender i binge, fordi karbohydrater er jo fy-fy. Men litt må jeg ha. Litt som ikke kommer fra frukt og grønnsaker, men fra grove kornprodukter.

Jeg baker åtte stykker. Jeg skal fryse fire av de. Jeg skal spise èn i dag. De tre andre skal jeg fordele utover den neste uken. Det er planen min. Jeg trenger en plan. Mine flotte scones skal ikke kastes bort på en ubrukelig binge.

Oppskrift på grove scones:

  • 4 dl sammalt hvete, fin
  • 2 dl siktet speltmel
  • 4 ts bakepulver
  • 1 ts salt
  • 1/2 dl havregryn
  • 4 dl yoghurt naturell

Ha det tørre i en bakebolle. Tilsett yoghurten og bland godt. Del deigen i to like store deler og legg de som to store, litt flate boller på en bakebrett med bakepapir. Deigen blir veldig klissete, men tror likevel det er best å bruke hendene til å fordele deigen. Skjær et kryss helt gjennom hver «bolle». Nå har du 2×4 scones som skal brytes fra hverandre etter steking og avkjøling. (Du kan også fordele i 8 deler på bakebrettet om du vil.)

Stekes ved 200 grader i 15-20 minutter. De er ferdig når de er lysebrune.

1409 kcal totalt, 176 kcal pr. stk.

Forrige innlegg
Legg igjen en kommentar

2 kommentarer

  1. Hei!

    Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

    Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

    Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine blogger og nettsteder.

    For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Ha en fin dag!

    Vennlig hilsen,
    Elin
    Alleoppskrifter.no

    Svar
    • Dette er da ikke en oppskrift-blogg..? Tror jeg har 2 eller 3 oppskrifter på hele denne bloggen. Dessuten tror jeg ikke det å spørre en som sliter med spiseforstyrrelser om å dele oppskifter jevnlig er så smart.

      Svar

Legg igjen en kommentar

