• Isabella

    Det er egentlig ikke navnet mitt, men et av navnene mine foreldre vurderte å kalle meg. Det jeg kunne vært. Det jeg kanskje hadde blitt.

    Født i 1984, bor i Oslo, oppvokst i en mindre by.

    Har hatt bulimi fra jeg var 14 år. Nå er jeg 30.

    Her deler jeg mine tanker rundt den evige kampen med Mia og Ana. Mine seire og mine tap.

    Les mer om min fortid under "Min historie" i menyen øverst.

    ***

    Bildene og teksten på siden min kan virke provoserende og/eller triggende. Dette er ikke hensikten. Jeg prøver å uttrykke hva som foregår i hodet mitt og hva jeg tenker på både gjennom bilder og tekst. Denne bloggen har ingen nytte for meg om jeg må sensurere det jeg legger ut. Forlat bloggen om du blir provosert eller trigget.

  • Arkiver

  • Siste innlegg

  • Kategorier

  • Mest leste innlegg

  • Siste kommentarer

  • Skriv inn din e-post-adresse her for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye innlegg via e-post.

    Bli med 54 andre følgere

  • bloglovin
  • Bloggurat

True blood

Jeg skulle gi blod i går. De fikk meg til å spise mat først. En pakke knekkebrød med smørost, en banan og en eplemost. Så satt jeg å pratet med en sykepleier litt og jeg sa jeg var i behandling for en spiseforstyrrelse. Måtte være ærlig. Men da fikk jeg ikke lov å gi blod. De slettet meg fra systemet. Jeg kan registrere meg igjen når jeg har vært frisk i noen år. I noen år??? Ærlighet varer altfor lenge.

Jeg ble lei meg. Denne helvetes spiseforstyrrelsen ødelegger for så mye. Jeg ville gi blod, jeg ville bidra. Men fikk ikke lov. I tillegg hadde de fått meg til å spise mat jeg ikke hadde trengt å spise. Hang med hodet på vei hjemover og tenkte over hvor mislykket jeg var.

Legg igjen en kommentar

14 kommentarer

  1. ingvild

     /  30. mai 2013

    Så fint gjort av deg at du ville gi blod! :) Men du må huske på at det faktisk ikke skal gjøre DEG dårligere – og når du er underernært fra før, kan det faktisk være skadelig for deg:/ De mener det jo ikke slemt med å slette deg (og det vet du nok også:) ), selvom det er sinnsykt kjipt. Kanskje du kan se på det som en ekstra motivasjon til å jobbe deg mot et liv uten ana og mia? :)

    Du skriver veldig fint, forresten :)

    Svar
    • Tusen takk :)

      Jeg syns det var kjipt å ikke få gi blod, for jeg vil så gjerne bidra der jeg kan. Det jeg syns var rart var at jeg bare sa jeg hadde en spiseforstyrrelse og hun spurte ikke noe mer rundt det, bare «Nei, da kan du dessverre ikke gi». Hver gang jeg tar blodprøver hos fastlegen er alle mine nivåer akkurat der de skal være. Og jeg er ikke verken underernært eller undervektig. Vurderer å spørre blodbanken om jeg kan få gi om jeg får skriftlig tillatelse fra fastlegen :)

      Svar
      • ingvild

         /  31. mai 2013

        Hmm, ja det er rart at de ikke ga noen forklaring.. Men det kan jo hende de tenkte det samme som jeg gjorde med en gang, spiseforstyrrelse = underernært? Synes det høres ut som en god idé å få tillatelse fra legen din hvertfall! :) God helg! :)

        Svar
        • Underernæring betyr å ikke få i seg de næringsstoffene man trenger for å overleve. Jeg har som sagt alle mine blodprøve-nivåer akkurat der de skal være, jeg er nøye på å få i meg vitaminer, mineraler, protein, sunt fett og fiber.

          Når det gjelder vekt ligger jeg vanligvis helt nederst i ‘normal vekt’ i følge BMI. Men jeg løy visst til deg, for jeg har gått ned litt i vekt de siste dagene, og i dag er min BMI på 18,24, dvs. undervekt. Men jeg pleier ikke veie så lite.

          Anywayzzz… God helg til deg òg :)

          Svar
  2. ingvild

     /  31. mai 2013

    Mente bare at underernæring var min første tanke – og kanskje også blodbankens, som ikke nødvendigvis var riktig. Jeg mente det ikke slik som du tolket det, at jeg mente du løy – kun at mine fordommer bestemte min første tolkning av situasjonen. Jeg kan selvfølgelig ikke si noe om dine blodverdier eller vekt, og har heller ingen grunn til å tro at det du sier ikke stemmer. :)

    Svar
    • Å nei nei, det var ikke ment som en anklage! :) Skjønner at folk tenker det. Og jeg mente ikke at du mente jeg løy, men da jeg skrev jeg ikke var undervektig tok jeg feil, for jeg bikket nettopp ‘undervektig’ hvis vi skal følge BMI.

      Svar
  3. Susan

     /  14. juni 2013

    Du vet at i Norge så følger de en annen bmi skala? Der går de ut i fra 20 som normalvekt,og det får du bekrefta på RASP :)

    Svar
    • 20?? Da må jeg opp 7 kg og det er ikke snakk om. Nehei, jeg følger den BMI-skalaen som sier at over 18,5 er normal :)

      Svar
  4. Susan

     /  17. juni 2013

    Du kan følge den,men det hjelper rent lite når behandlere følger noe annet ;)Nå kan de forsåvidt godta mellom 19 og 20 på RASP,men under 19 får du nok ikke ligge på.

    Svar
    • Huff og huff ;) Nei, jeg vet vel egentlig at de kommer til å sette krav til vekt, men velger å ikke tenke så mye på det nå, for å unngå å bli helt koko :)

      Svar
  5. Susan

     /  18. juni 2013

    Høres smart ut:)Når skal du legges inn?

    Svar
    • Jeg skal ikke legges inn. Jeg skal gå i terapi på RASP, uten innleggelse. Skal være med i en slags tverrfaglig gruppeterapi 3 timer èn dag i uken.

      Svar
  6. Susan

     /  20. juni 2013

    Ok.Mente du skrev noe i et innlegg om å omgås spiseforstyrrelse 24 timer i døgnet og det var tagga RASP så da antok jeg at det var snakk om døgn ;)

    Svar
    • Ja, det var nok tidlig i prosessen da jeg diskuterte det til og fra med psykolog og fastlege om jeg skulle søke og hva slags opplegg de har. Men det blir nok bare èn gang i uken for meg, tror det er mer enn nok ;)

      Svar

Legg igjen en kommentar

