• Isabella

    Det er egentlig ikke navnet mitt, men et av navnene mine foreldre vurderte å kalle meg. Det jeg kunne vært. Det jeg kanskje hadde blitt.

    Født i 1984, bor i Oslo, oppvokst i en mindre by.

    Har hatt bulimi fra jeg var 14 år. Nå er jeg 30.

    Her deler jeg mine tanker rundt den evige kampen med Mia og Ana. Mine seire og mine tap.

    Les mer om min fortid under "Min historie" i menyen øverst.

    ***

    Bildene og teksten på siden min kan virke provoserende og/eller triggende. Dette er ikke hensikten. Jeg prøver å uttrykke hva som foregår i hodet mitt og hva jeg tenker på både gjennom bilder og tekst. Denne bloggen har ingen nytte for meg om jeg må sensurere det jeg legger ut. Forlat bloggen om du blir provosert eller trigget.

  • Arkiver

  • Siste innlegg

  • Kategorier

  • Mest leste innlegg

  • Siste kommentarer

  • Skriv inn din e-post-adresse her for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye innlegg via e-post.

    Bli med 54 andre følgere

  • bloglovin
  • Bloggurat

Jeg hadde en plan.

Etter den daglige b/p igår kveld, ble jeg virkelig motivert. Det var nok nå. Jeg hadde kastet opp for siste gang. Jeg var dritsliten, bare lå rett ut på sofaen. Dette gjør jeg mot meg selv hver jævla dag! Hvorfor i helvete gjør jeg det? Jeg fant ikke noe svar. Det finnes ikke noe svar. Hvorfor jeg gjør det? No idea. Det er en type selvskading. Det tar tankene bort fra ting som foregår i hodet mitt. Det som gjør meg trist. Det som gjør meg frustrert og sint. Det jeg ikke vil tenke på.

Jeg satt og tenkte på hva som kunne få meg til å slutte, og kom på at jeg har hatt suksess med kaloritelling tidligere. Hvis jeg har oversikt over kaloriinntaket, vil jeg kanskje ikke freake ut hvis jeg spiser et eple for mye. Når jeg vet at mitt inntak den dagen likevel kanskje ligger på bare 7-800 kcal. Jeg tenkte at dette måtte være løsningen. Motivasjonen var på topp. Idèene strømmet på.

Fant fram matplanleggingsboken min, som jeg aldri har funnet noen bra måte å bruke. Torsdag. Frokost: 2 epler (ca. 140 kcal). Lunsj: Salat med 1/4 agurk, 5 cherrytomater, 2 hardkokte egg, 40 g torskerogn, 100 g cottage cheese og 100 g minigulrøtter (ca. 350 kcal). Middag: Smoothie med 2 stilker selleri, ett eple, èn kiwi, 50 g cottage cheese, 1/4 agurk, 1 ss grønt pulver, 1 ss fiberhusk,  1 ss chiefrø (ca. 260 kcal). Annet: To appelsiner (ca. 110 kcal). Tilsammen ca. 860 kcal. 

Deilig. Jeg hadde en plan. Så lenge jeg holdt meg til planen, kunne jeg spise tre ganger, spise meg mett to ganger, få i meg masse grønnsaker og vitaminer (som kroppen min roper etter), og likevel være under 1000 kcal. Dette er jo genialt. Satte opp lister for fredag, lørdag og søndag også. Detaljer. Mengde. Antall kalorier. Frokost, lunsj, middag. Og «annet». Annet – det lille ekstra jeg kunne unne meg. Fordi jeg fortjente det.

I dag tidlig var jeg dritsulten, siden alt jeg spiste i går, kom opp igjen i en rasende fart. Kroppen min var tom, men den føltes tung. Når man kaster opp alt man spiser, når ingen næringsstoffer får bli i kroppen, da merkes det. Sto opp, dusjet, gikk på jobb. Tid for frokost. Et eple som jeg skjærte i biter og spiste med gaffel. Faktisk utrolig digg. Tok en appelsin også. Lunsj ble fulgt til punkt og prikke. Syns alltid det er vanskelig etter lunsj. Kroppen vil ha mer mat. Mat, sukker. Men jeg var flink. Et eple og en appelsin til før jobb var ferdig.

På vei hjem gikk jeg innom en bokhandel og kjøpte en ny matplanleggingsbok med litt bedre plass i. Her skal det planlegges til minste detalj. Bare en kjapp tur innom butikken og kjøpe ingredienser til smoothie. Oi! Smågodt til 7,90 kr/hektoen. Og -40% på alle Big One-pizzaer. Og halv pris på havreflarn. Kanskje jeg skal ta èn siste b/p før jeg virkelig begynner på mitt nye liv? Skal jeg, skal jeg? I handlekurven: en pizza, en stor pose smågodt-sjokolader, en pakke havreflarn, en dobbel pakke mariekjeks, et glass sjokoladepålegg og to bananer. Ingen selleri. Ingen epler.

Proppet i meg på vei hjem. Først to bananer (bra å begynne med bananer, det gjør det enklere å få det opp), deretter litt vekselsvis sjokolade og havreflarn. Hele veien hjem. Ble iskald på hendene, så kald at jeg mistet følelsen. Men det gjorde ikke noe. Hånden gikk likevel nesten automatisk mellom godteposen, munnen, havreflarnpakken, munnen. Stappet i meg, som en grådig liten gris. Puttet mer i munnen før jeg hadde svelget. Hele veien hjem.

Jeg hadde en plan. Den funket nesten. Hvor feilet det? Jeg gikk og handlet på tom mage.

Ny plan. Fremdeles telle kalorier og planlegge måltider, men handle rett etter lunsj eller rett etter middag. På full mage. Ny plan. Denne skal funke.

Forrige innlegg
Neste innlegg
Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

